Polska Grupa Pocztowa rozpoczęła wdrażanie Elektronicznego Potwierdzenia Odbioru w Warszawie. Dzięki temu nowoczesnemu narzędziu dostęp do najnowocześniejszych rozwiązań pocztowych otrzymają także mieszkańcy całej apelacji warszawskiej.

„Apelacja warszawska to największe skupisko ludności i sądów w Polsce, dlatego wdrożenie EPO jest bardzo ważne dla sprawnego funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości w tej części kraju” powiedział Witold Szczurek, prezes zarządu PGP S.A.

EPO całkowicie zastępuje tzw. „zwrotki”, czyli papierowe formularze, które po odebraniu korespondencji trzeba wypełnić i wysłać do nadawcy. Polska Grupa Pocztowa wdrożyła Elektroniczne Potwierdzenie Odbioru już w 192 sądach w całej Polsce, m.in., we Wrocławiu, w Poznaniu, Łodzi, Krakowie, Białymstoku, Kielcach, Ostrołęce, Łomży, Olsztynie i Suwałkach.

Przedstawiciele Ministerstwa Sprawiedliwości podają, że dzięki EPO średni czas obiegu informacji o przesyłkach skrócił się z 18,4 dnia do 6,7, co wpływa m.in. na zmniejszenie liczby odroczonych postępowań. "Nie wyobrażamy sobie dziś, by zwycięzca kolejnego postępowania mógł nie gwarantować takiej usługi" –powiedział, cytowany przez dziennik Puls Biznesu, Wojciech Hajduk, wiceminister sprawiedliwości[1].

Od strony technicznej EPO działa w ten sam sposób. Różnica polega na tym, że zamiast na papierowym potwierdzeniu odbioru, adresat podpisuje się na dedykowanym urządzeniu elektronicznym. Za jego pośrednictwem informacja o odbiorze korespondencji on-line, w czasie rzeczywistym trafia od razu do komputera prowadzącego sprawę sędziego. Cała operacja w sposób rewolucyjny przyspiesza obrót korespondencją sądową i trwa zaledwie kilkanaście sekund wobec kilkunastu dni, jakich potrzebuje papierowe potwierdzenie odbioru.

„Warto podkreślić, że Polska Grupa Pocztowa jest jedynym operatorem pocztowym w Polsce, który posiada działające i przetestowane oprogramowanie EPO. Takiego systemu nie udało się zbudować żadnemu innemu operatorowi w kraju, w tym Poczcie Polskiej, która dysponuje potężnymi środkami finansowymi, a wdrożenie EPO zapowiadała jeszcze w 2010 roku” – powiedział Witold Szczurek.

EPO to rozwiązania wychodzące na przeciw nie tylko sądom, ale i innym instytucjom zainteresowanym sprawnym i szybkim doręczeniem korespondencji wymagającej potwierdzenia odbioru. Na początku roku do użytkowników EPO dołączyła firma PLAY, będąca jednym z liderów polskiego rynku telefonii mobilnej. PGP wygrała również przetarg ogłoszony przez wojewódzką komendę Policji w Lublinie i dostarcza listy z 52 komend w województwie lubelskim.

Elektroniczne Potwierdzenie Odbioru zostało laureatem konkursu Innowacja Roku 2014. Projekt EPO został bardzo wysoko oceniony przez kapitułę konkursu, jako innowacja, która ma bardzo duży wpływ na funkcjonowanie rynku i klientów prawie wszystkich sektorów gospodarki. Program Innowacje Roku realizowany jest pod patronatem Wydziału Nauk Technicznych Polskiej Akademii Nauk oraz Fundacji Centrum Innowacji FIRE.

Polska Grupa Pocztowa jest jednym z technologicznych liderów polskiego rynku pocztowego, świadczącym usługi doręczania na terenie Polski i wszystkich krajów należących do Światowego Związku Pocztowego. W swoim procesie doręczeniowym PGP wykorzystuje najnowocześniejsze linie sortownicze. Cały proces wspomagany jest przez system informatyczny, rejestrujący codzienny ruch przesyłek. Umożliwia to ich śledzenie na każdym etapie dystrybucji i pozwala na bieżące rozliczanie poszczególnych operacji.

W grudniu 2014 InPost największy prywatny operator pocztowy w Polsce sfinalizował przejęcie 100% akcji Polskiej Grupy Pocztowej SA (PGP). Spółki zintegrowały swoje struktury operacyjne, a formalne przejęcie akcji stanowiło ostatni etap w procesie akwizycji PGP. Tym samym zwiększy się potencjał obsługi korespondencji przez InPost, w tym także w zakresie kontraktów publicznych. PGP pozostanie jednak oddzielną spółką i marką dedykowaną dla klienta biznesowego, wymagającego zaawansowanych usług pocztowych. W ostatnim czasie InPost wygrał przetarg na obsługę korespondencji z KRUS wyceniony na niemal 23 mln zł. Ponadto InPost wraz z PGP od roku realizuje obsługę korespondencji sądów powszechnych i prokuratur – dwuletni kontrakt ma wartość niemal 500 mln zł i obejmuje 100 mln przesyłek.

[1] Źródło: Puls Biznesu 15-06-2015